Online vásárlás buktatói

A FOK Fogyasztóvédők és Környezetvédők Egyesületéhez a fogyasztók számára ingyenesen hívható zöld számon (+36 80 496979) az elmúlt időszakban érkező panaszok között megnövekedett az online kereskedelemmel összefüggésben felmerült problémák száma.

A fogyasztók rendszeresen arról számolnak be, hogy nem azt a terméket kapták meg, amit megrendeltek, vagy hibásan érkezett az áru, legyen szó akár telefonról, barkácsgépről, ruházati termékről, vagy nagyon silány minőségű a termék. A legnagyobb probléma azonban ezt követően derül ki számukra, miszerint nem tudják felvenni a kapcsolatot a kereskedővel.

A leggyakoribb gondok a következők:

  • A weboldalon megadott – ha van – telefonszámon senki nem elérhető.
  • Nem is weboldalról rendelt, hanem valamilyen közösségi média felületen, számlát nem kapott, nem tud elérhetőséget a vállalkozáshoz a fogyasztó.
  • Miután nincs elérhetőség, így lehet nem is vállalkozástól rendelt, hanem természetes személytől.
  • Az emailen elküldött panaszra nem reagálnak, vagy azonnal visszajön az email valamilyen hiba miatt.
  • Postai címet nem találnak a fogyasztók, ahogy egy cégnevet sem.
  • A csomagon lévő feladó sokszor egy logisztikai cég, ahonnan szintén nem tudnak információt szerezni az eladó elérhetőségeiről.
  • Olyan is előfordult, hogy a megrendelést követő pár hét múlva már elérhetetlen volt maga a weboldal is.
  • A vételárat a fogyasztók sok esetben készpénzben fizetik ki a futárszolgálat részére, így még bankszámla adatok sem állnak rendelkezésre.
  • Az elállást követően nem utalja vissza a cég a vételárat.

Ekkor fordulnak hozzánk a vásárlók azzal a kérdéssel, hogy mit tehetnek?

Sajnos ezen információk alapján semmi pozitív dolgot nem tudunk mondani a fogyasztóknak, hiszen, ha azt sem tudják kitől vásároltak, nem tudnak egy cégnevet, székhelyet megadni, nem tudják a panaszukat igazolható módon bejelenteni a vállalkozásnak, akkor nem tudnak kivel szemben fellépni sem a békéltető testületi eljárásban, sem egy esetleges bírósági perben.

Így a legfontosabb tanács, amit adhatunk, hogy ne kattintsunk azonnal a vásárlás gombra, ha meglátunk egy jól hangzó akcióval hirdetett terméket. Nézzük meg, milyen vásárlási feltételek vannak, hogyan lehet fizetni, mik a szállítási díjak és határidők, egyáltalán, ki az eladó. Ha a honlapon (közösségi média felületen) nem találunk cégnevet, vagy gyanús a név és az elérhetőség, nyugodtan zárjuk be az ablakot, és keresgessünk máshol. Azt sem árt megnézni, más oldalakon mennyibe kerül az adott termék, milyen feltételekkel árusítják, és a vásárlói véleményeket is nyugodtan olvasgassuk, sok hasznos tanácsra, vagy éppen figyelmeztetésre lelhetünk ott is. Tudjuk meg azt is, hogy az eladó székhelye melyik országban található, sokkal könnyebben tudjuk érvényesíteni jogainkat, ha egy magyar vállalkozással kell megoldani a problémát.